avagy Zsófa gasztroblogja

Kezdetektől olvasója vagyok a gasztroblogoknak. Mágnesként vonzanak a jól bevált receptek, a mesés ételfotók. Mindemellett imádok a konyhában sürögni-forogni, kísérletezni, vagy a jól bevált receptekkel hódítani. És vásárolni. Mert hát az alapanyagokat be kell szerezni... Volt kitől megtanulnom az alapokat, hála a nagyszüleimnek, anyukámnak, de a legtöbbet a bloggerektől tanultam. Most éreztem elérkezettnek az időt, hogy én is valami maradandót alkossak. Ha másért nem, a magam örömére... De azért remélem mások is rám találnak!



2010. november 12., péntek

Gombás, kakukkfüves rizottó 38. VKF!

Íme a 38. VKF! pályázati kiírása alapján készült második - és egyben utolsó - pályamű a részemről.

Jó pár hónapja kaptam anyukámtól egy doboz barna rizst, de nem akár milyet, rizottónak valót. Külföldön szerezte be, örültem neki nagyon! Mikor elolvastam a kiírást, tudtam itt az alkalom, hogy bevessem! Így született az alábbi fogás.

Gombás, kakukkfüves rizottó reform módra

Hozzávalók 3 főre:
  • 200 g gomba vegyesen (nálam laska és shiitake)
  • 4 ek olívaolaj
  • nagy csokor petrezselyem
  • nagy csokor kakukkfű
  • 2 nagy gerezd fokhagyma
  • kb.1,5 liter zöldség alaplé (saját készítésű)
  • 1 fej hagyma
  • 200 g barna rizottó rizs
  • 1 dl rose bor
  • 50 g SPAR Vital Margarin repceolajjal
  • 100 g reszelt parmezán
  • tengeri só
  • frissen őrölt bors
  • csipet cayenne bors
  • 1 ek frissen facsart citromlé

Elkészítés:

A gombát megtisztítom, nagyobb darabokra vágom. 2 evőkanál olívaolajat felhevítek egy nagy serpenyőben, beledobom a gombákat és az apróra vágott vagy lecsipkedett kakukkfű leveleket. Egy percig pirítom, rázogatom a gombaszeleteket, majd hozzáadok egy nagy gerezd szeletekre vágott fokhagymát. Sózom, frissen őrölt borssal ízesítem. Tovább sütögetem a gombaszeleteket, nem kell sok nekik, 1-2 perc. Végül hozzáadom az apróra vágott petrezselymet, egy csipet cayenne borsot és a citrom levét. Jól átforgatom és lehúzom a gázról.

Az illatos gombát két részre osztom, az egyik felét apróra vágom, a másik marad így, azt félreteszem.

Jöhet a rizottó.

Először is 2 evőkanál olívaolajon üvegesre párolom, pirítom a hagymát. Hozzáadok egy nagy, szeletekre vágott fokhagymagerezdet és egy csipet sót. Ezt követően hozzáadom a rizst és felcsavarom a lángot!
A rizsnek nem szabad megpirulnia, ezért folyamatosan kevergetem. 2-3 perc múlva elkezd üvegessé válni, felveszi a hagyma levét, még pattoghat is, akkor sincs semmi gond. Ezt követően hozzáöntöm a rose-t.

Amikor a rizs ’felvette’ a bort, ráöntöm az első merőkanál forró alaplevet, közben visszaveszek egy picit a lángból.  Ekkor adom hozzá a gombának azt a felét, amit apróra vágtam.

Ez után apránként kell hozzáadni az alaplevet, minden merítés után addig kevergetem a rizst, amíg fel nem veszi az alaplevet. Tekintve, hogy ez barna rizs, jóval hosszabb időt vesz igénybe, még megpuhul, a normál rizottó rizshez képest. Nekem  kb. 35-40 percig tartott. Addig kell rámerni az alaplét, amíg a rizs meg nem puhul. Közben ha szükséges, utánaízesítek frissen őrölt borssal, esetleg sóval.

Ha megpuhult a rizs, hozzákeverem a gomba másik felét. Leveszem a tűzről, hozzáadom a margarint és a parmezánt, majd óvatosan összekeverem. 

Krémes, ízletes és legfőképpen egészséges fogást kapunk!
 
Eredeti recept: Jamie Oliver

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése